Computerspil i undervisningen
Computerspillet i samfundet og undervisningen
Computerspil er en digital kulturel udtryksform, som fylder meget. Næsten alle aldersgrupper spiller spil enten på PC, konsol eller smartphone. En amerikansk undersøgelse fra Pew Research center viser, at en stor del af alle aldersgrupper og køn spiller computerspil
Computerspilsindustrien er den største medieindustri med en årlig indtægt i 2017 på 116 milliarder dollars, hvilket slår tv og streamingindustrien, der har en indtægt på 105 milliarder dollars. Biograffilms indtægt var 41 milliarder dollars, og musikindustrien er dværgen med en indtægt på kun 17 milliarder dollars
Computerspils mediet er et både meget omfattende og varieret medie, der omfatter alt lige fra simple casual games, der kan spilles i bussen på en telefon, til episke spil der foregår i enorme verdener og kan tage op til 50 timer at gennemføre.
Computerspilsmediet fylder meget i den moderne medievirkelighed, men når det kommer til en akademisk forståelse af spillets indhold og udtryksform spiller det andenviolin til andre medieformer såsom film, bogen, fjernsyn, tv-serier, og aviser
Det skyldes sandsynligvis, at computerspil er et meget nyt medie, i modsætning til eksempelvis tekstanalyse, der trækker på en tusindårig forskningstradition med velafprøvede begreber.
Der findes i dag begreber til computerspils-analyse, men der syntes ikke at herske bred enighed om hvilke der er de vigtigste endsige enighed om begrebernes indhold.
Endvidere er analyse af computerspil stadigvæk et akademisk nicheforetagende, der dog til stadighed for mere og mere opmærksomhed.
Trods de børnesygdomme, der er inden for computerspilsanalyse, så er det muligt og særdeles sjovt at kaste sig over et medie der på mange punkter minder om medier vi kender i forvejen, men på nogle punkter er helt igennem unikke.
Videotekst: Blockbusterspillet Fortnite er kun en del af den store mangfoldighed der findes ved computerspil. Kilde: Epic Games 2020
Billedtekst: Computerspilbranchens omsætning er større en film og musikbranchens tilsammen. Kilde Baystreet.ca
Videotekst: Dear Esther udfordrede i 2012 de generelle konventioner om hvad et computerspil er. Her er ingen fjender og ingen point. Der er kun udforskning af et miljø og en fortælling. Som spiller vandrer du rundt i på en engelsk øde ø. En fortællerstemme udtrykker din avatars tanker mens du bevæger rundt på øen.
Videotekst: Spillet Quantz er et spil, hvor der ikke noget spiludvikler narrativ. Spillet er rent spilmekanik. Som spiller skal du matche farver for nedfaldende bolde.
Forskel og lighed mellem computerspil og traditionelle medier
Er computerspil et spil på linje med skak, eller er computerspil en kompleks fortælling, der har større lighed med bøger og film?
Begge dele, vil historikeren Adam Chapman sige. Adam Chapman har undersøgt hvorledes computerspil fortælling er opbygget, samt beskrevet hvilke lighedspunkter der er mellem traditionelle medier som bogen og så computerspillet.
Traditionelle medier såsom bøger, artikler eller film, har kun en fortælling. Det er suverænt forfatteren, der suverænt bestemmer hvad der står eller blive vist i starten, midten og slutningen af bog, artikel eller film. Læseren eller seeren kan ikke ændre på dette. Indholdet kan fortolkes forskelligt, men alle læsere eller seere stifter bekendskab med det samme indhold.
Computerspillet har også elementer fra de skrevne medier. Dette er fortællinger der 100% er styret af forfatteren. Dette er eksempelvis cut-scenes eller introer, der både kan være levende billeder eller tekstbaserede.
Computerspillet rummer i modsætning til fiktive og ikke fiktive tekster ikke kun én fortælling (et narrativ)
Spilleren har i større og mindre grad mulighed for at påvirke den fortælling. Spilleren har mulighed for at foretage valg, og opleve konsekvenserne af disse valg.
Selvfølgeligt kan man ikke gøre alt i et computerspil. Man er som spiller begrænset af spillets regler. Disse regler er man underlagt som spiller og kan ikke ændre. Eksempelvis i spillet strategispillet Civilisation kan man ikke udvikle geværer, før man har opfundet krudtet. I spillet Battlefield 1, der er et action-skydespil omhandlende første verdenskrig, kan man ikke overleve at blive træffet af en granat. På samme måde som skak, kortspil og ludo, har computerspil regler der begrænser spilleren.
Computerspillet spændt ud mellem den fortælling som spiludvikleren har skabt og kontrollerer fuldt ud og de regler, som tillader større og mindre frihed for spilleren i spildele