Episode 2. Jeg har lavet et 50 minutter langt nørdet podcast om historisk reenactment, computerspil, VR, museer og historiske valg og historiske erfaringer. Samtale med museumsmedarbejder og høvding hos Moesgaard Vikingetræf Sara Heil Jensen fra Moesgaard museum.
Hvad er reenactment både virkeligheden og computerspil? Selve ordet betyder genopførelse, men begrebet dækker over, at både professionelle historikere, arkæologer og glade historisk interesserede amatører genopfører dele af historien.
Traditionel reenacement er i Danmark nok mest kendt fra middelaldermarkeder eller vikingetræf. Årligt holdes der et vikingetræf ved Moesgaard Museeum i Århus, hvor frivillige fra en stor del af verden klæder sig ud og genopfører dele fra vikingetiden.
”Vikingerne” mødes for at genopføre slag, øve bueskydning, gøgle, sejle vikingeskibe, lave mad, fremstille våben, klæder og kunsthåndværk. Reenacment skal føles som en tidsrejse
Fælles for alle aktiviteterne er målet om autenticitet og indlevelse. Deltagere bestræber sig på at skabe klæder af historiske rigtige materialer og fremstillet på den historiske korrekte måde.
Jeg snakker med museumsarbejder Sara Heil Jensen, om hvilken historiske værdi reenactment har, både som det praktiseres i traditionel reenactment i virkeligheden men også digital reenactment i computerspil. Sarah Heil Jensens centrale pointer er, at både den traditionelle og digitale reenactment kan ikke afløse den traditionelle akademiske historieskrivning men at reenactments værdi ikke skal måles ud fra traditionelle akademiske standarder.
Reenactment kan skabe en nærhed med fortiden, der gøres synlig og håndgribelig. Fælles for både traditionel- og digital reenacment er, at de kan give historie både tempo, action og et bredt folkeligt engagement på en måde som historiebøger ofte har svært ved.
Endelig fortæller Sara Heil Jensen om fremtidige muligheder for interaktion med historien i “Virtual Reality”.
Seneste kommentarer