Sparta og Athen i Assassin’s Creed Odyssey
Krigen mellem Athen og Sparta, seksualitet og køn samt politiske rænkespil i antikken diskuteres med udgangspunkt i computerspillet Assassin’s Creed Odyssey.
Computerspil – en fordør til fortiden og nutiden
Computerspil er populærkultur, der er vinduer til verdener. Disse verdener kan være hundrede procent fiktive, eller de kan være bygget over en over en historisk fortid. Spil kan både fungere som digitale museer og digitale simulationer, der kan udforskes oftest i timer og dage. Spillene er samtidigt også kulturprodukter, der afspejler den samtid de er produceret i og derigennem rummer ideologiske perspektiver på nutiden
Podcast: Ægypten, Kleopatra og Cæsar i Assassins Creed Origins
Magt, mord, konspirationer, en larger than life kærlighedsaffære mellem Kleopatra og Cæsar, og østen møder vesten. Ægypten i ca. 50 fvt. havde det hele. Vært Henning Romme Lund taler med Mikkel Lodahl, institutleder og lektor ved Dania Games, Erhvervsakademi Dania i...
Manuskript til podcast
10 tips til podcastmanuskript
Vild med viking
Det er blevet tid til hele to nye podcast med titlen "Vild med viking" I første podcast diskuterer vi, hvordan man beskrev vikinger frem til 1900 tallet. Anden podcast omhandler vikinger i moderne tid. Podcastbeskrivelse: Verden er vild med vikinger. Vi finder...
Kend dit digitale læremiddel
Brug digitale virkemidler, til det de er bedst til, og vær bevidst om de ting, som de ikke er så gode til. Digitale læremidler, som anvendes i undervisning, kan opdeles i overordnet to forskellige kategorier; de ikke didaktiserede, såsom Word, Google Drive, Excell...
Differentiering med flipped classroom
"Det at videoen er digital, åbner op for en række muligheder for at differentiere, fordi eleverne får mere kontrol over foredraget. De kan pause, spole, gense eller se videoen langsommere eller hurtigere. De kan kort sagt arbejde med...
Installer Audacity
Her er en lille video-installationsvejledning til hvordan man installere Audacity, som jeg selv bruger til optage og klippe min egne podcasts. 1. Download" Audacity", som er lydredigeringsprogrammet og installer det. Audacity downloades fra...
Just in time teaching (JITT)
"Just in time teaching (JITT) er en metode, der ofte er anvendt med video. Elever ser video og besvarer spørgsmål i en elektronisk formular. En elektronisk formular er et spørgeskema, der både indeholder video, multiple-choice-spørgsmål,...
Podcast: 1. verdenskrig og den afroamerikanske enhed Harlem Hellfighters
Forstå hvorfor der er en afroamerikaner i fransk uniform på forsiden af 1. verdenskrigscomputerspillet Battlefield 1. Denne “Historienørd” podcast handler om amerikanske sorte soldaters heroiske indsats under 1. verdenskrig, som den fremtræder I computerspillet...
Historienørd podcast: Nazismen i populærkulturen
Podcast om Nazismen i populærkulturen med fokus på computerspillet Wolfenstein. (Del 1 af 2) I dette afsnit af Historienørd snakker Henning Romme Lund med skaberen af hjemmesiden Historiegaming.dk Sune Nielsen. Podcasten indledes med en gennemgang af Nazismens...
Zombier og angst for kapitalisme, ebola og terrorisme
Vi kender alle sammen zombien, fra både tv-serier, film og computerspil. De levende døde, der som gammeltestamentlige græshopper ødelægger alt på deres vej. Zombien og dens fremstilling, er dog ikke fast. Zombiens væremåde og dens fortællingen om dens opståen...
Rasmus Kragh Wendelbo om brug af videoer i undervisningen
"Flipped classroom videoer kan indgå i lektioner (In-class flip). Det giver eleverne mulighed for at arbejde sig fremad under lektion i deres eget tempo. Det gør de ved skiftevis at se video, læse tekst og løse opgaver i en...
Historisk reenactment i virkeligheden, i computerspil og i VR.
Episode 2. Jeg har lavet et 50 minutter langt nørdet podcast om historisk reenactment, computerspil, VR, museer og historiske valg og historiske erfaringer. Samtale med museumsmedarbejder og høvding hos Moesgaard Vikingetræf Sara Heil Jensen fra Moesgaard museum. Hvad...
Elevernes selvvurderede læringseffekt og flipped classroom
Elevernes selvvurderede læringseffekt i min undervisning hos en 1g sproglig klasse. Eleverne skulle svare på "Hvilke undervisningsaktiviteter de lærer bedst af?". Mulighed for flere svar. Der er række interessante tal. 65,2% lærer bedst af videoer inddraget i...
Fallout og historisk kildekritik
Ikke kun videoer som medie kan bruges til at forklare faglige pointer. Her er en podcast, om hvordan jeg bruger spillet Fallout til at forklare, hvordan man som historiker forsøger at forstå fortiden. At spille computerspillet Fallout minder på mange punkter om det,...
Arbejdsproces for GPS i undervisningen
Lav GPS-tur med dine elever. Inddrag lyd og video udenfor. Det kan virke besværligt og rodet, men splitter du processen op i små dele er det rimeligt hurtig og nemt. Her er et bud til appen IZI.travel Det kan virke besværligt og rodet, men splitter du processen op i...
Skærmoptagelse med Screen-cast-o-matic på 3 minutter
Video er en central del af flipped classroom og flipped learning. Mit absolut ynglingsprogram til at lave videoer med er screen-cast-o-matic. Programmet er super simpelt og hurtigt at arbejde med. Jeg viser her på tre...
Bedre og en mere varieret undervisning med flipped classroom
Flippet undervisning må ikke kun være undersøgelsebaseret, som det kommer til udtryk i den amerikanske version af flipped classroom/flipped learning. Der er brug for variation af undervisningen ifølge forsker for Syddansk Universitet Ane Qvortrup. Hun anbefaler, at...
Flipped classroom videoer organiseret på Google drive.
Mine videoer har traditionelt "boet" på det åbne YouTube, men jeg er begyndt at lægge videoer op i mine klassers Google Drive mapper. Så jeg forsøger at bevæge mig væk fra YouTube, der er en åben platform, til Google Drive der er en lukket...
Elever er vilde med flipped classroom videoer under eksamen.
Juni er måneden hvor elever læser op til eksamen. Igen i år kan det ses, at eleverne anvender videoer i forbindelse med deres eksamensrepetition cirka 4 gange så meget som gennemsnittet. Anvendelse af videoer stiger år for år. På billedet er der antallet af...
Anmeldelse af “Flip din undervisning” på folkeskolen.dk
Antologien "Flip din undervisning" som jeg har skrevet afsnit til er anmeldt på "Folkeskolen.dk". Den er beskrevet som en god fortsætter bog. Det er skønt. Forfattere er; Rasmus Kragh Wendelbo, Anders Schunk, Marie Lohmann-Jensen, Roland Hachmann, Tobias Kidde Skov,...
Flipped classroom handler ikke om at al undervisning skal være elektronisk
Flipped classroom handler ikke om at al undervisning skal være elektronisk. Video og IT hjemme giver mulighed fo,r at du har mere tid til ansigt til ansigt undervisning. Når du anvender flipped classroom videoer, så anvendes IT derhjemme. Det giver mulighed for,...
Lav GPS audio-guide ekskursioner til lokalområdet og på studieture til elevernes smartphone
Lav GPS audio-guide ekskursioner til lokalområdet og på studieture til elevernes smartphone Jeg laver noget nyt i år. GPS-guide kursus, sammen med min kollega Maria Lohmann Jensen. Det er GL-e der udbyder det. Kursustekst: GL-E-kurset er for dig, der har lyst til at...
Flipped classroom videotip: Brug billeder og lyd sammen
Brug billeder og tale sammen, så husker elever og studerende bedre dine videoer. Billede og lyd er organiseret forskellige steder i hjernen. Både den auditive og visuelle repræsentation kan anvendes til at hente information fra...
Flipped classroom videotip: Lav flipped classroom videoer i en konverserende stil
Forskning inden for kognitiv psykologi viser, at videoer der er holdt i en konverserende stil huskes bedre end videoer, der er baseret på, at du læser op fra en manuskript. Tal derfor som du taler direkte til en person eller klasse. Brug...
Sommerhilsen: Året der gik og året der kommer
SOMMERHILSEN Et skoleår er slut og et nyt begynder snart – jeg har udviklet undervisning, eksperimenteret med, skrevet og fortalt om flipped classroom og i denne sommerhilsen tager jeg dig med ind i flipperiet og de digitale projekter jeg arbejder med. Vi starter med...